Działalność tłumacza – jak założyć działalność?

Realizacja zleceń tłumacza wiąże się nierozerwalnie z jego obecnością na rynku. Dlatego tłumacz chcąc wykonywać tłumaczenia powinien założyć działalność gospodarczą. Jej forma zależy wyłącznie od decyzji tłumacza. Czy będzie działał w branży jako jednoosobowy przedsiębiorca czy w formie spółki cywilnej albo handlowej – zależy wyłącznie od niego. Jeśli zdecyduje się na jednoosobową działalność, musi ją zarejestrować. Teoretycznie istnieje również możliwość działalności bez rejestracji, tzw. “działalność nierejestrowana”. Nie wymaga ona wpisu do żadnej ewidencji. Jednak w przypadku tłumaczy może okazać się niewystarczającą formą działalności.

Jakie najczęściej formy wybierają tłumacze zakładając swą działalność gospodarczą? Czy częściej jest to forma jednoosobowej działalności czy też spółki? Jak założyć działalność gospodarczą? Czy formalności z tym związane są skomplikowane? Czy trudno jest zarejestrować firmę tłumaczeniową? Oto krótki poradnik jak założyć działalność tłumacza. Dowiecie się z niego jakie wymagania należy spełnić, gdzie zgłosić rozpoczęcie działalności oraz jak wybrać formę opodatkowania.

Działalność tłumacza – czy każdy może założyć własną działalność gospodarczą?

Jedną z najpopularniejszych form prowadzenia firmy przez tłumacza jest jednoosobowa działalność. Inne, jak chociażby spółka cywilna czy partnerska wymagają udziału wspólnika. Zakładając własne biuro tłumaczeń warto wiedzieć na co być przygotowanym podczas zakładania działalności gospodarczej. Jakie wymagania trzeba spełnić aby założyć i prowadzić działalność?

Aby odpowiedzieć na to pytanie warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Otóż, zasadniczo aby być tłumaczem przedsiębiorcą nie trzeba spełniać szczególnych wymagań. W Polsce oprócz zawodu tłumacza przysięgłego, nie trzeba spełniać żadnych wyjątkowych warunków aby prowadzić działalność tłumaczeniową. Owszem, osoba która chce pracować jako tłumacz musi wykazywać się biegłą znajomością danego języka obcego. Świetnie, jeśli ma także wykształcenie kierunkowe i certyfikaty potwierdzające umiejętności językowe. Ale nie jest to warunek konieczny.

Jedyne wymagania polskie prawo przewiduje dla tłumaczy przysięgłych. Aby zostać tłumaczem przysięgłym trzeba zdać egzamin państwowy i uzyskać uprawnienia. Dlatego jeśli nie masz kwalifikacji do pracy w zawodzie tłumacza przysięgłego, nie możesz wykonywać przekładów uwierzytelnionych. Możesz jednak zostać tłumaczem przedsiębiorcą zajmującym się innymi rodzajami tłumaczeń.

Warto przeczytać: Zanikające języki na świecie

Działalność tłumacza – jak założyć własną działalność?

Jeśli pragniesz być tłumaczem przedsiębiorcą, załóż własną działalność. Jeśli nie masz jeszcze doświadczenia w prowadzeniu działalności, zarejestruj się jako jednoosobowy przedsiębiorca. Jak to zrobić? Dziś to naprawdę proste!

Dzięki możliwościom, które stwarza platforma rządowa CEiDG, możesz zarejestrować firmę bez wychodzenia z domu. Na szczęście czasy, gdy chcąc założyć własną działalność trzeba było odwiedzać szereg urzędów dawno minęły. Nie musisz już oddzielnie odwiedzić urzędu skarbowego, GUS czy ZUS-u. Teraz wszystko, co niezbędne do założenia działalności masz w jednym miejscu.

Obecnie, aby rozpocząć działalność gospodarczą wystarczy komputer z dostępem do internetu i profil zaufany. Oto jak szybko założyć działalność tłumacza. Aby działać na rynku jako przedsiębiorca, tłumacz musi zarejestrować działalność w CEiDG. Jest to strona prowadzona przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Na niej znajduje się spis przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie podlegają wpisowi do KRS. To właśnie na stronie CEiDG założysz własną działalność. Platforma jest dość prosta w obsłudze, a wniosek do wypełnienia intuicyjny. System wyłapuje błędy, które wymagają korekty.

Działalność tłumacza – jak założyć działalność przez internet?

Aby założyć działalność gospodarczą, tłumacz powinien mieć profil zaufany. Dzięki niemu będzie mógł założyć profil przedsiębiorcy na stronie CEiDG. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego zastępującego podpis, załóż go koniecznie. Jest niezwykle przydatny podczas załatwiania spraw urzędowych. Dzięki niemu bez wychodzenia z domu możesz prowadzić korespondencję z urzędami. Inną formą złożenia podpisu na wniosku o rejestrację w CEiDG jest także podpis kwalifikowany. Najszybciej jednak można uzyskać profil zaufany.

Jedną z opcji jego uzyskania jest złożenie wniosku przez internet. Wymaga to jednak wizyty w urzędzie, który potwierdzi nasze dane osobowe. Najszybciej założysz profil zaufany przez bank, który prowadzi Twoje konto. Wówczas nie trzeba fizycznie potwierdzać swoich danych. Bank Cię zna i ma wszystkie Twoje dane, niezbędne do potwierdzenia tożsamości.

Jeśli masz profil zaufany, możesz rejestrować działalność tłumacza w CEiDG. Warto przed przystąpieniem do jego wypełniania pewne informacje mieć przygotowane. Dobrze jest wcześniej zastanowić się nad formą opodatkowania działalności, wyborem biura rachunkowego i kontem dla firmy. Wypełniając wniosek o rejestrację działalności takie informacje będziesz musiał podać.

Nie musisz natomiast martwić się o NIP i REGON. Podczas zakładania działalności tłumacz uzyska go automatycznie. Platforma rządowa jest bowiem połączona z najważniejszymi urzędami – GUS, ZUS i urzędami skarbowymi w całej Polsce.

Warto wiedzieć, że niektóre dane w CEiDG można uzupełnić później. To numer rachunku bankowego firmy i biura rachunkowego, które będzie prowadziło księgowość Twojej firmy. Warto skorzystać z usług profesjonalnego księgowego, choć nie jest to obowiązkowe. Tłumacz może też samodzielnie prowadzić rachunkowość firmy. Jest mnóstwo darmowych programów i aplikacji, które pomagają w prowadzeniu księgowości. Warto jednak rozważyć czy nie wygodniej będzie zatrudnić księgowego. Obowiązki związane z działalnością biura tłumaczeń mogą sprawić, że po prostu nie będziesz mieć na księgowość czasu.

Działalność tłumacza – formy opodatkowania i ZUS

Jedną z najważniejszych kwestii podczas zakładania firmy jest wybór formy opodatkowania. Pamiętajmy, że tłumacz z tytułu prowadzonej działalności zobowiązany jest rozliczać podatki i opłacać składki na ZUS. Prowadząc działalność jako jednoosobowy przedsiębiorca, tłumacz może wybrać formę opodatkowania przychodów. Jak wybrać najkorzystniejszą? Można wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych lub podatek liniowy.

Co ważne, tłumacz jako podatnik, który świadczy usługi tłumaczeniowe dla firm nie ma możliwości wyboru formy ryczałtu dla przychodów ewidencjonowanych. Zasadniczo mógłby ją wybrać, gdyby realizował zlecenia wyłącznie dla osób prywatnych. Byłoby to niekorzystne i zamykałoby drogę do wykonywania zleceń dla podmiotów gospodarczych.

Czy wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych czy podatek liniowy? Pierwsza forma jest korzystna gdy nie przewidujemy przekroczenia pierwszego progu skali podatkowej. Obecnie jest to kwota 85 528 zł. Przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych można skorzystać z ulg podatkowych i odliczeń. Od podstawy opodatkowania można także odliczyć uiszczone składki ubezpieczeniowe, a od kwoty podatku – składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Podatek liniowy. Przy wyborze tej formy opodatkowania warto wiedzieć, że opodatkowaniu podlegają dochody z wszystkich źródeł. Stosuje się tu jedną stawkę podatkową na poziomie 19%. To korzystna forma opodatkowania gdy założymy, że nasze przychody z działalności gospodarczej przekroczą kwotę progową 85528 zł. Jednak warto wiedzieć, że przy wyborze podatku liniowego z większości ulg nie będziemy mogli korzystać. Nie można np. wspólnie rozliczyć się z małżonkiem ani skorzystać z ulgi prorodzinnej.

Zaliczki na podatek dochodowy w obu wypadkach należy opłacać do 20-go każdego miesiąca następującego po miesiącu w którym powstał obowiązek podatkowy. Czyli na przykład – podatek dochodowy za maj płacimy do 20 czerwca.

Nie można również pominąć ZUS-u. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej każdy przedsiębiorca, a więc również i tłumacz zobowiązany jest opłacać składki ubezpieczeniowe. Niestety, nie mają znaczenia nasze przychody uzyskane z działalności. Składki na ZUS mamy obowiązek płacić. Nawet jeśli w danym miesiącu mieliśmy niski przychód. Często opłacenie ZUS to spory wydatek. Zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców.

Warto zwrócić uwagę, że dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą ustawodawca przewidział preferencyjne warunki opłacania ZUS. Jednoosobowy przedsiębiorca, przez okres pierwszych 24 miesięcy od daty rozpoczęcia działalności ma możliwość skorzystania z preferencyjnych stawek ZUS. Warto z nich skorzystać, bo można płacić nawet kilkaset złotych miesięcznie mniej.

Działalność tłumacza – czy tłumacz musi być podatnikiem VAT?

Zakładając działalność gospodarczą, tłumacz może wybrać czy będzie podatnikiem podatku VAT. Generalnie nie musi nim być. Może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego. Czy warto skorzystać ze zwolnienia? Może to być dobre rozwiązanie gdy nie chcemy generować dodatkowych kosztów związanych z działalnością gospodarczą. Jednak, gdy planujemy nabywanie w ramach działalności niezbędnych materiałów, publikacji czy wyposażenia biura, warto rozważyć tę kwestię. Nie zapominajmy także o klientach. Jest wiele firm, którym zależy na kompensacie VAT-u. Stąd będą preferować w rozliczeniach faktury VAT zamiast rachunków bez tego podatku.

Jak widać założenie własnej działalności gospodarczej jest dziś naprawdę proste. A prowadzenie działalności przez tłumacza zdecydowanie ułatwia rozliczenia z klientami. Ma również wpływ na podjęcie stałej współpracy z firmami i innymi biurami tłumaczeń. Ogromne możliwości, które stwarza działalność są nie do przecenienia. Własna działalność daje tłumaczowi poczucie spełnienia i dowartościowania. Dlaczego więc jej nie założyć i zacząć pracę na własny rachunek?

Może Cię także zainteresować: